onsdag 31 december 2014

Tona in det nya året 2015


Katarina kyrka
Nyårstoning i Katarina kyrka med Marie Bergman har nästan blivit en tradition för mig och många andra, kyrkan var full av människor som ville varandra väl.
- Ta en ton och tänk att jag vill dig väl, sa Marie Bergman.
Alla dessa toner, mellantoner, ljusa toner och höga toner fyllde kyrkan med tacksamhet och kärlek.
Nyårstoning på Katarina kyrka
Under ljudmeditationen vände vi oss mot öster, söder, väster och norr, lyssnade på Marie Bergmans röst och tonade in det nya året. I år berättade Marie Bergman om aymarafolkets livsprinciper, dessa fyra principer var kärnan i meditationen:

Glöm aldrig att göra saker med händerna.
Glöm aldrig att göra saker från hjärtat.
Kom ihåg att man alltid är en del av ett större system.
Lägg din visdom i allt du gör.

Justo Viscarra som är naturläkare från Bolivia i Anderna och representant för aymarafolkets visdom, avslutade ceremonin tillsammans med sin fru Lina. Aymara är ett av de äldsta kulturerna i Anderna, äldre än Inkafolket. De lever i nära samspråk med naturen och bergsandarna. Några av oss köpte fina sjalar vävda av alpaca-ull, tillverkade på kooperativet i byn Moyapampa, på 4 000 meters höjd.
Sjalar från centrowayra.org
Vilken av aymarafolkets livsprinciper ska jag ta med mig till det nya året som kommer att födas snart, om några timmar? Jag kommer att göra mer saker med händerna, jag kommer att göra dessa saker från hjärtat, jag vet jag är en del av ett större system och jag ska lägga min visdom i allt jag gör. Hur kommer jag att hinna och kunna jobba om jag ska göra allt från hjärtat? Jag ska ha tillit att 2015 blir ett fantastiskt år då allting är möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar