torsdag 18 december 2014

Salvpyssel

 

Jag kokade en ny sats lavendelsalva av bivax, ekologisk oliv- och rapsolja, några droppar ringblomsextract samt eterisk olja av lavendel. Jag gjorde handskrivna etiketter av ljuslila papper och klistrade blommor på locken.


Häromdagen kom det ett postpaket med bivax som jag hade beställt från en biodlare i Sigtuna. Jag rev bivaxet i mindre bitar och smälte det i en kastrull i vattenbad. Ett tips, torka av kastrullen efteråt med hushållspapper, annars fastnar bivaxet i rören.


Jag köpte ekologisk olivolja från Saltå Kvarn, rapsolja hade jag kvar sen förra salvkoket. Alla ingredienserna är naturliga och ekologiska i möjligaste mån. Efter att ha börjat koka en egen salva vill jag inte använda köpta handkrämer som innehåller en lång lista av onödiga ämnen. Huden är vårt största organ, och tar upp allt vi smörjer oss med. Jag vill vara snäll mot min hud och ge den enbart sånt man kan äta, som olivolja och ringblommor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar