måndag 29 december 2014

Nyponolja


Jag plockade nypon, halverade och torkade de vackra, röda frukten. Det kändes lite fel att skriva frukt när jag menar nypon och efter en snabbt sökning lärde jag mig att nypon kallas för falsk frukt. Inuti nyponen finns små, små frön med fjun.

Det blev aldrig av att jag skulle rensa nyponen och skrapa bort frön. Vad glad jag blev när jag upptäckte att man kan göra nyponolja av nyponen, och då används även frön. Receptet är enkelt, ta en del torkade, krossade nypon och häll över tre delar olja så att den täcker nyponen. Lägg burken i ett vattenbad på låg värme, i ugnen i högst 50 grader eller ovanför ett element i minst fyra timmar, gärna längre.

Krossa nyponen i en mortel

Tillsätt valfri olja, jag använde arganolja.

Häll olja över nyponen och värm burken i vattenbad
Jag la burken i vattenbad, stängde av värmen när vattnet blev för varmt, satte på plattan igen och så vidare under några timmar. Därefter flyttade jag burken på ett element där den fick stå över natten. På morgonen silade jag oljan och hällde över den i en mörk glasflaska.

Sila oljan genom en tesil eller ett nylonfilter
Vad är nyponolja (kallas även för nyponfröolja eller vildrosolja) bra för? Nyponen innehåller mycket C-vitamin, antioxidanter, mineraler som järn, kalcium, kalium och magnesium, och nyponojan är bra för huden, framför att mot rynkor. Huden blir slätare och får ett friskare utseende enligt reklamen. Man kan ju alltid hoppas på det bästa, och hemmagjord nyponolja innehåller inga onödiga kemikalier. Det känns bra att använda naturliga produkter på huden, som är vår största organ och tar upp det vi smörjer oss med.

Nyponolja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar