söndag 27 juli 2014

Den svarta skorpionen

Bild: Scorpion at Desert

Jag vill se bilder som blir levande och förvandlas till berättelser men när jag blundar ser jag i bästa fall violetta moln. Min son behöver bara sätta sig ned och blunda, då hamnar han i ett medvetandetillstånd där djuren och växterna börjar tala sitt språk.

- Jag ser en skorpion, vacker, ståtlig, stor skorpion i ett ökenlandskap. Jag rör den varma sanden, jag drar mina fingertoppar genom sanden och jag låter den rinna genom mina fingrar, säger han drömmande.

Jag lyssnar. Jag håller energin genom att ha mina handflator öppna, jag riktar energin mot honom.

- Skorpionen betraktar mig, det är nästan komiskt, den har ögonlock, den öppnar och stänger sina ögon. Den gör ett kluckande ljud med sina klor och snurrar runt sig själv i sanden. Den gräver ner sig i sanden, dyker och tar sig upp igen. Nu är skorpionen silverfärgad, säger min son.


Bild: Fire angel wallpaper

Han ser mig gå i öknen, i lösa, färgglada kläder som en zigenare. Rött, brunt, gult och svart i den långa kjolen och en svart, fladdrande schal på huvudet.

- Du stannar upp och ler, du har johannesört i handen som du håller upp och visar. Du är barfota, dina fötter bränns inte av den heta sanden, du tål det svåra, du har krafter nog, säger han.

- Vad då tål det svåra, frågar jag.

- Det är symboliskt, du har krafter nog, upprepar han och fortsätter. Du öppnar dina armar och dansar runt med örten i handen, lycklig över all kunskap du har samlat.

Han ser min falk flyga högt uppe i skyn, betraktande oss. Vinden drar genom fjäderdräkten, som en osynlig hårborste, medan falken flyger lugnt och självsäkert. Den landar och sätter sig på min axel, på min högra axel och den har någonting i munnen. Falken lägger en levande mask i min högra hand.

- Du tittar på masken och tittar mot horisonten, du försöker bestämma dig för ditt nästa steg. Du har ett armband med 12 stycken lapis lazuli stenar. Siffran 12 är viktig för dig. Du sätter dig ned och mediterar i öknen. 

- Tänk på masken, den kan hjälpa dig, säger han avslutningsvis.

Jag vill inte ha en mask, tänker jag. Ibland säger han att jag ska plocka en bit bark från ett träd och få insikter, och nu säger han att en levande mask kan hjälpa mig. 

Vad säger Solöga i boken Djurens språk om masken?

Mask
Lev i balans och harmoni med Jorden.
Din gåva är att ha en stark relation till jorden och känna tacksamhet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar