lördag 13 december 2014

Vad är julen utan pepparkakshus?

Bagel Street Café Vällingby

- Kan du bygga ett pepparkakshus till Bagel Street Café i Liljeholmen och Vällingby om jag köper ingredienserna, frågade min son.
- Det ska nog gå, svarade jag utan att tänka efter.

Han kom med två färdiga byggsatser, en tub kristyr, florsocker och två påsar nonstop-karameller. Första kvällen lät jag det att vara, jag hade ingen energi. Nästa kväll öppnade jag paketen och satte igång med byggandet.


 Att spritsa snyggt är inte min starka sida, det skulle ha krävt mer övning för att få ett fint resultat men jag gjorde så gott jag kunde. Hur ska man sätta upp ett pepparkakshus? Smält strösocker på en stekpanna på låg värme hade jag läst någonstans. Det hände ingenting, jag tog det som en meditation. Jag tittade på strösockret på stekpannan och väntade och väntade. Till sist höjde jag värmen och den gryniga massan började smälta.


Att limma ihop ett pepparkakshus är inte så enkelt som det låter. Ett tips är att låta stekpannan vara kvar på låg värme under tiden, annars stelnar sockret och måste smältas igen.


God Jul från pepparkakelandet! Jag åt upp pepparkakorna med de ojämna bokstäverna för att få lite mer energi under husbygget.


Pepparkakshuset på plats på Bagel Street i Liljeholmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar