lördag 15 februari 2014

Horus öga och Ankh-korset påminner mig om något


Jag har blivit förföljd av symboler, plötsligt ser jag Horus öga och Ankh-korset överallt. Det var Horus öga som dök upp först, utan minsta förvarning, ur ingenstans. Symbolen fanns på korten jag beställde från Vattumannen, jag förstod ingenting. Vad var det för öga och vad ville det säga till mig? 

Nästa kväll på Kristallmeditation såg jag Horus öga stirra på mig från en annan deltagares nacke, nytatuerad blinkade ögat mot mig. Jag förstod ännu mindre. Då la jag märke till en annan symbol, ett kors med ögla som jag började se lite här och var. En tjej på firmafesten hade tatuerat korset på sin arm, någon hade ett sådant halsband, det fanns liksom överallt.

Bild: Photobucket.com
Jag var tvungen att söka information och kom fram till att Ankh-korset var en gammal egyptisk, esoterisk symbol för livet, både mänskligt och gudomligt.  Ankhen är nyckeln till dold visdom och insikt i mysterierna, i Egypten var den livets nyckel. Gudar, gudinnor och faraor bar Ankh-korset i handen, och jag kan föreställa mig hur det skulle kännas att hålla Ankhen i handen.

Ankhen på bilden har en aura av ljus runt öglan, huvudet, det känns som att den förenar himmel och jord.

Horus öga då? Vad vill ögat visa mig? Horus öga som kallades Wedjat var symbol för vaksamhet och gudomligt beskydd. Vill ögat få mig att se något jag inte ser? Det förknippas med makten att se, upplysa och handla. Vem var Horus och vad har Horus med mitt liv att göra? Horus var himlens, krigets, beskyddets och räddningens gud. Horus var son till Isis och Osiris. 
Bild: Jeff Dahl

Isis var återfödelsens, magins och alltets gudinna, enligt myten var hon jordens och himlens dotter. Alla kunde förlita sig på Isis, rika och fattiga, syndare och fromma, hon fanns till alla. Isis kulten växte och det byggdes tempel i hennes ära i Grekland, Italien, Spanien, Portugal, till och med i Asien. Isis håller Ankh-korset i sin hand på bilderna, som symbol för vad? Jag vet faktiskt inte men på något vis vet jag inom mig att Isis vill säga mig något, likaså Horus med sitt öga och Ankh-korset, bara med sin form.

Kanske är det dags att minnas det som har varit, inte bara i det här livet, utan i liv före detta liv. Kanske har jag sett dessa symboler tidigare, i ett annat sammanhang, i ett tempel någonstans i historiens dunkla vrår. Dammet och avlagringarna har börjat falla bort, där under finns minnen från förr, från tidernas begynnelse. Min kropp känner igen Horus öga, min hand känner igen Ankh-korset, på ett annat medvetandeplan. I det verkliga livet har jag knappt vetat att dessa symboler har funnits, ännu mindre har jag vetat om deras ursprung.

Någonting har vaknat inom mig. Horus öga och Ankh-korset påminner mig om något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar