lördag 6 december 2014

Hemmagjord Bivaxsalva med lavendel

  

Har du gjort bivaxsalva någon gång? Jag kokade salva för första gången själv och det var inte svårt alls. Det viktiga är att använda naturliga ingredienser och rena redskap när man kokar salva. Jag använde en fin, kallpressad olivolja från Grekland, svensk, ekologisk kallpressad rapsolja, ringblomstinktur köpt från apoteket i Tallinn och eterisk olja av lavendel från Kroatien.

När jag köpte ringblomstinkturen visste jag inte vad jag skulle ha den till, samma sak var det med lavendeloljan men nu blev de till användning. Det går att ha vilken eterisk olja som helst men jag valde lavendel för dess helande egenskaper, den ger ro och harmoni och motverkar stress. Lavendeloljan är också naturligt antiinflammatorisk.
Ringblomssalva 
200 ml olja (raps-, oliv-, sesam- eller mandelolja)
50 g bivax
3 g ringblomsextrakt
5 - 10 droppar lavendelolja (eller valfri eterisk olja)

Eftersom jag hade köpt 65 -70 gram bivax ökade jag mängden andra ingredienser procentuellt. Jag tog ungefär lika mycket raps- och olivolja, nästa gång tänkte jag prova att använda mandelolja. 


Jag rev bivaxet i mindre bitar och lät det smälta i en kastrull i vattenbad utan att röra om.


Bivaxet smälter ganska snabbt, det är bra att ha andra ingredienser i närheten.


När bivaxet är smält tillsätter man oljan, det blir först grumligt, då ska man röra om tills allt har smält samman. Nu lyfter man kastrullen ur vattenbadet och tillsätter ringblomstinkturen samt fortsätter att röra om hela tiden.


Efter ett tag börjar blandningen tjockna och ser ut som smält smör, då är salvan nästan färdig. Jag fortsatte att röra om och salvan blev lite för tjock, jag hade svårt att få den i burkarna. Nästa gång ska jag prova att hälla iblandningen i burkarna innan den har stelnat helt. 

Den eteriska oljan tillsätts när salvan har svalnat, vill man ha olika dofter kan man droppa i oljan direkt i burkarna och röra om med en sticka eller tandpetare.


Resultatet blev sex burkar mjukgörande, lavendeldoftande Bivaxsalva som är bra att smörja händer och fötter med på kvällen. Doften av lavendel ger avslappning och harmoni och bidrar till bättre sömn. De bruna burkarna beställde jag från www.hemgjord.se, där finns även startpaket för att göra en egen Ringblomssalva.

Bivaxsalva är bra mot torr hy, nariga läppar, självsprickor, skavsår, eksem och kan användas som vintersalva eftersom den är vattenfri. Ringblomman har antiseptiska, svampdödande och sårläkande egenskaper på grund av dess innehåll av eterisk olja, karotin och bitterämnet calendulin. Den som är känslig för lavendel kan använda någon annan doft t.ex. rosmarin eller apelsin.

Alla eteriska oljor påverkar det centrala nervsystemet och utsöndras helt ut ur kroppen först efter 24 timmar, därför ska man inte ha en uppiggande doft i en salva som används på kvällen.  För att göra salvan extra helande laddade jag burkarna med Reikienergier. Om du vill köpa eller göra en egen  Ringblomssalva har bl.a. Bodystore både bivax och färdiga salvor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar