torsdag 2 juni 2016

Svenska träd: upptäck, känn igen och använd

Svenska träd: upptäck, känn igen och använd
Hur många känner igen alla våra svenska träd? Inte jag i alla fall men jag håller på att lära mig. På årskurs två på läkeörtterapeututbildningen får vi lära oss träden, deras aktiva ämnen och användningsområden. Jag skummade igenom kompendiet men vi ska ha test i juni och då ska vi kunna mer än så. 

Jag gick en promenad till Ljunglöfska slottets park där det växer många ovanliga träd som lärkträd, cypress, silvergran, blodbok och kinesisk apel. Vi ska göra ett arbarium - herbarium med träd och jag behövde plocka blad av lind, hästkastanj, al, asp, ask med flera.

Hängbok
Lind
Vit syren 
Lindens blad täcker stammen 
Flygrönn - den mest magiska av träd
Bilder på blad från boken Svenska träd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar