torsdag 10 april 2014

Supernyttiga Chiafrön





Igår precis innan jag skulle stänga av datorn på jobbet hörde jag ett ord inom mig, som en påminnelse från min intuition "Chiafrön". Tydligen ville min kropp att jag skulle gå och handla dessa populära, supernyttiga frön som innehåller bl.a. Omega 3.


Chiafrön kommer från Mexico och har använts sedan urminnes tider av indianerna i Nordamerika inför långa vandringar.Clearlife kan man läsa följande:
"Chia (Salvia hispanica, L.) har använts som livsmedel sedan ca 3.500 f. Kr och det var en stapelföda i centrala Mexiko mellan 1.500 f.Kr. och 900 f.Kr. Urinvånarna och Azteka-indianerna åt chia p g a dess näringstillskott. Indianer i Nordamerika behövde bara äta en matsked chia för att orka med en 14 timmars vandring. Denna tusenåriga föda glömdes bort men har i modern tid återupptäckts som en utmärkt källa till många kraftfulla o essentiella näringsämnen."

Visste du att...
  • Chiafrön innehåller lika mycket protein som nötkött, ungefär 20 procent. Proteinet är också komplett, alla essentiella aminosyror finns med.
  • 100 gram chiafrön innehåller 19 gram alfa-­linolensyra, omega 3-­familjens moderfettsyra, vilket äråtta gånger så mycket som i lax.
  •  Fröna är rika på antioxidanter som hjälper kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer.
  • Två matskedar frön ger dig inte bara mer än dubbelt så mycket järn som finns i 100 gram spenat, du får också i dig ordentligt med magnesium, fosfor och mangan.
  • Chia kan ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
  •  Fröna innehåller fiber som bildar en gel i tarmarna, vilket gör att näringen i maten tas upp långsammare. källa www.aftonbladet.se

Hur använder man Chiafrön? Strö över yoghurt, använd i müsli eller laga Chiagröt till frukost. Det är enkelt, du behöver bara blanda två matskedar Chiafrön med vatten, mandelmjölk eller havremjölk.

Chiagröt med röda vinbär och pumpafrön
Chiagröt till frukost
  • 2 matskedar Chiafrön
  • 2 dl vätska, vatten, mandelmjölk, havremjölk eller kokosvatten
  • 1 krm vaniljpulver, kardemumma eller kanel efter smak
Låt stå i kylskåpet över natten och på morgonen kan du toppa med bär eller frukt. 

Jag hade i lite kanel och toppade med röda vinbär, pumpafrön och hackad mandel. Smaken var ganska neutral och när jag tänker efter kände jag mig pigg hela dagen på jobbet. Det blev ingen 14 timmars vandring som för indianerna utan en helt vanlig aprildag på kontoret och intuitionscirkel på kvällen med härliga änglaenergier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar