fredag 11 april 2014

På Etnografiska museet

Shadakshari Avalokiteshvara
Jag blev stående framför den har skulpturen på Etnografiska museet, känslan var att jag hade hittat barmhärtighetens gudinna, igen, den här gången i Stockholm. Följande information om statyn läste jag på nätet: "Staty av Shadakshari Avalokiteshvara, den bodhisattva som är reinkarnerad i Dalai Lama och som förknippas med universell medkänsla. Cirka 1700. Chahar, Inre Mongoliet, Kina."

Det var samma känsla av uråldrig, helande energi som strömmade ur statyn som när jag stod framför den Svarta Madonnan i Vilnius. Ingenting jag kan förklara, utan bara känna med min kropp. 


Energierna var mörka, täta, nästan obehagliga runt gamla benbitar och underliga föremål som hade använts vid hemliga ceremonier. Jag hade en konstig känsla i huvudet och undrade om det fanns gamla avtryck som tog fäste i min aura.


Fjädrar i olika färger påminde mig om luftens energier, om vindar och fåglar. Kanske har vi varit indianer i ett tidigare liv?


Skräckinjagande syn...


Rött tyg och japanska krigare.


Bisonskalle och kors i olika former och färger. Efter ett tag blev jag sugen på kaffe och morotskaka, och under en promenad i vårsolen försvann alla mörka element som hade tittat på mig från de olika föremålen i magasinets skattkammare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar