fredag 18 april 2014

Påsk i Valamo Kloster


Hur firar man Påsk i Valamo kloster i Finland? Hur är det att jobba som volontär där? Jag vet för jag har provat, för två år sedan var jag där som volontär under Påskveckan. Inom den ortodoxa kyrkan är Påsken årets höjdpunkt, den största högtiden. 

Valamos heliga, Sergei och Herman
Valamo kloster som kallas för Valamo nya kloster är ett ortodoxt munkkloster, mitt i skogarna i Heinävesi, i östra Finland. Från början låg klostret på ön Valamo i sjön Ladoga i Karelen men under kriget evakuerades klostret till Finland.

Volontärerna bor i huset där de gamla munkarna, som inte åt mat tillagad av en kvinna, hade sina enkla rum en gång i tiden. Nu vilar de gamla bröderna under sirliga träkors på andra sidan viken.

Jag fick ett enkelrum med knarrande trägolv på övre våningen. Min arbetsplats blev Restaurang Trapesas kök där jag fick börja forma småkakor med sked, "lusikkaleipiä" på finska. Jag hjälpte till med att baka mängder av småkakor, blandade sallad och sista dagen fick jag skiva lammstek, mardröm för en vegetarian. Bortsett från lammsteken trivdes jag i köket, det var skönt att jobba med sina händer, att vara närvarande, att vara i sin kropp.
Efter arbetspassen gick jag långa promenader i omgivningarna, i skogen och vid stränderna. På kvällarna badade jag bastu med andra volontärer, drack te i Trapesa och gick till mässan. I en ortodox kyrka står kvinnorna på vänster sida och männen  på höger sida. Jag lyssnade på körsång, munkarnas mässande, musik.

De svartklädda munkarna i sina kåpor dekorerade med silverbroderier gick i en korsprocession runt kyrkan medan en gul måne steg upp på himlen. Jag kunde nästan ana hur de gamla bröderna, de som en gång i tiden hade flyttat hit från Valamo gamla kloster, flög ner från himlen för att vara med i firandet av Herrens Påsk.

Jag kunde ana hur gamla mor Anastasia dammade av den tunga takkronan i taket, i eterisk form som en osynlig volontär, genomskinliga ljusstumpar i sina förklädesfickor.

Korsprocession 
Jag gjorde korstecken framför den heliga, undergörande ikonen Gudsmoder av Konevitsa medan röken från rökelsekaret sved i ögonen. Jag stannade framför den undergörande ikonen av Gudsmoder av Valamo, och betraktade Jungfru Maria i sin röda mantel, stående barfota på ett moln, Kristusbarnet i sin famn.
Ikonostasen i Kristi Förklarings kyrka
På Påskaftonens kväll var det liturgia i kyrkan kl. 23.30, jag halvsov genom mässan på en träbänk där de som inte orkade stå fick sitta. Efter att ha gått svartklädda hela vecka blommade kvinnorna upp i rött på Påskafton. Även den diskreta kyrkvakten som tände ljusen hade en röd, hög hatt på sig. Sorgen var på väg att förvandlas till glädje. Kören sjöng:

"Kristus är uppstånden från de döda,
med döden övervann han döden
och åt dem som är i gravarna gav han liv!"
Restaurang Trapesa
Varför var jag flera timmar i kyrkan så där sent? Det var för frukosten, Påskdagens festliga frukost på Restaurang Trapesa kl. 02.30 på morgonen. Biskop Arseni skvätte vigvatten i den fint dukade matsalen innan vi fick sätta oss till bords.

Vad betyder bokstäverna XB på de målade äggen? 
De kyrilliska bokstäverna XB står för Hristos voskrese - Kristus uppstod ifrån de döda. Även volontärerna fick ett glas vin till frukosten, till de rödmålade äggen, till pashan, till alla läckerheterna kökspersonalen hade dukat fram. 


Efter att ha sovit ett par timmar gick jag upp igen, och med hjälp av starkt kaffe piggnade jag till så pass att jag orkade ta mig till bussen. Så fort bussen hade lämnat Valamo försvann magin, det vackra, det heliga som hade fyllt mitt liv under den gångna veckan. Snön längs vägen såg smutsig ut, inte vit och ren som i Valamo. På flyget hem kändes det underligt, nästan som om en del av Valamo följde med mig hem, i ett hörn av mitt hjärta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar