måndag 14 april 2014

Kärlekens Buddha

Image du Blog ancoco.centerblog.net
Bild : ancoco.centerblog.net sur centerblog.
Vad betyder Buddha för mig idag, för mig som var uppvuxen i ett hem med kristen tro?

Den här definitionen av Buddha som Uppstigen Mästare kommer från paoweb.
Lord BuddhaMycket hög Uppstigen LjusMästare. Kom hit för att lära mänskligheten om Medkänslans arbetssätt och man ska använda det för att bryta Karmas konstanta cykel och därigenom höja sig. En av de stora urtyperna för fullt medvetande, sänd till Jorden genom vår kärleksfulle och medkännande Moder/Fader Gud.
Image du Blog ancoco.centerblog.net
Bild : ancoco.centerblog.net 
Vem är den kommande Världsläraren Maitreya? När jag tänkte på Buddha kom namnet Maitreya upp i mina tankar och jag var tvungen att söka mer information och hittade följande text från www.buddhisminfo.se. Maitreya förknippas med kärleken och kanske var det han som fick mig att döpa inlägget till Kärlekens Buddha.

"Maitreya,"
 den kärleksfulle” eller ”den som skall komma med 
kärleken till alla” förekom även i Theravada-Buddhismen, men 
läran om de fem jordiska Buddhorna, där Maitreya 
förkroppsligar den allomfattande kärleken, utvecklades först 
till fullo inom Mahayana-Buddhismen.

Som den femte och sista jordiska Buddha som förväntas 
komma någon gång i framtiden. Maitreya anses nu befinna sig 
i Tushita-himmelen - som är en del av den buddhistiska kosmologin."


Image du Blog ancoco.centerblog.net
Bild : ancoco.centerblog.net 


Den här buddhistiska bönen kommer från Metta Sutta.

Låt alla varelser vara lyckliga, 
vad de än är, 
svaga eller starka, 
små eller stora. 

Låt alla vara lyckliga, 
utan undantag, 
både varelser vi ser och inte ser, 
de som lever nära oss och 
långt borta, 
och de som ska födas.
 
Låt alla vara lyckliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar