söndag 6 april 2014

Drömtydning

Bild: www.astrologyforearthrenewal.com
Drömtydning i Vällingby kyrka, som en del av programmet inom Vuxet Växande, kan det vara något för mig? När jag såg annonsen anmälde jag mig till denna, lite annorlunda workshop i kyrkan.
"Drömtydning 
”En dröm som inte tolkas är som ett brev som inte öppnas.” Vi får utforska våra drömmar, måla och hjälpa varandra att finna budskapet. Vi äter lunch tillsammans och arbetar med våra drömmar tillsammans med Karin Olaison Eriksson, leg. psykolog. Kostnad 100 kronor. 
Söndagen den 6 april klockan 12-17 (efter gudstjänsten klockan 11). Vi börjar med gemensam lunch."

Vi var en grupp intresserade i olika åldrar som hade kommit för att lära oss mer om drömtydning. Husmor hade kokat god grönsakssoppa och det fanns fika med både färska kanelbullar och frukt. Atmosfären var tillåtande och vänlig, vi möttes i både lek och allvar, runt våra drömmar och frågor om livet.

Vi fick leka drömmen, spela rollspel för att tydliggöra drömmen och jag kan bara berätta om min dröm. Jag har drömt om att jag ska hinna till tåget under två nätter i rad, jag packar och rusar till stationen. Tåget har inte kommit än, jag ser en grupp människor utöva Tai Chi. Det ser skönt ut med rörelserna, jag vill vara med. Bakom gruppen ser jag en portal, som den på Naxos, himlen är vacker, orangefärgad, solen går ner. 

Jag vill fotografera men upptäcker att jag har glömt min kamera. Jag springer, nästan flyger för att hämta kameran. På vägen tillbaka ser jag ett hus rasa ner, taket faller ner precis vid mina fötter men jag fortsätter att springa.

Vad ville drömmen säga till mig? Du har tid. Titta närmare på det du är rädd för. Du behöver inte vara rädd. Använd inte skönheten som en besvärjelse. Tai Chi är kul. Mannen som spelade huset visade mig att huset var det konstigaste i drömmen, jag hade inte sett det, jag sprang bara förbi. Drömmen väckte många tankar i mig, det känns att jag inte riktigt har förstått innebörden i den. Bilderna är symboler och alla bilder har betydelse.

Att resa i drömmen = vad gör du med ditt liv. Rusar jag fram och tillbaka utan att se det som sker? Lägger jag inte märke till det väsentliga? Borde jag börja med Tai Chi? Eller ge mig tid för att se solnedgångar?

Det tar tid att jobba med drömmar, vi hann inte gå så djupt men fick ändå insikter. Det kanske blir en drömgrupp till hösten, det skulle vara intressant att utforska drömmarnas värld lite närmare.

Vad lärde jag mig mer? Livet är starkare än oss, sa Karin.

Livet är starkare än oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar