lördag 31 januari 2015

Vad är shamanism?


Bild: www.livingshamanically.com

" Schamaner finns runtom i världen, men ordet schaman, som betyder ”en som vet”, kommer från det nordsibiriska folket evenkerna, som livnär sig på renskötsel.

Ordet ”shaman” kommer från det sibiriska folket evenkernas (som även kallas tunguserna) språk, men det finns schamaner i praktiskt taget alla delar av världen – och numera också i schamancentrum i många storstäder i väst. Enligt schamaner är världen befolkad av osynliga andar som både påverkar oss och styr över våra öden. Schamanerna, som även fungerar som läkare, präster, mystiker, psykologer, byäldstar, orakel och poeter, har utsetts att förhandla med denna dolda värld, och följaktligen har de en mycket viktig roll i sina samhällen." källa: http://natgeo.se/varifran-kommer-schamanism

En shaman är en som vet, en som kan bota, en som kan falla i trans, en som kan trumma, en medicinman eller -kvinna som utövar örtmagi, i Moder Jords tjänst. Shamaner har funnits världen över i olika länder och än idag finns shamaner i Nord- och Sydamerika, i Mongoliet, i Sibirien, i Tibet, bland samer och inuiter. 

Shamanen är länken mellan den här världen och den osynliga världen, en slags bro mellan världarna. Shamanen hämtar visdom från andra världar i ett förändrat medvetandetillstånd eller trans, som han når med hjälp av en trumma, jojk eller örter. 

En del av den shamanska traditionen är tron på olika världar, vi lever i mellanvärlden men kan besöka undervärlden och övervärlden, och skyddsandarna från dessa världar kan besöka oss. Dessa skyddsandar visar sig ofta i djurskepnad, som kraftdjur. För att få kontakt med sitt kraftdjur kan man göra en trumresa. Vissa har en naturlig kontakt med sitt kraftdjur som min son, som har en blå varg vid sin sida.

   Shamanens väg (inbunden)       De fyra insikterna : jordbeskyddarnas kunskap, visdom och kraft     Var tids noaidi : samisk shamanism
          Schamanens väg                                          De fyra insikterna                                            Vår tids noaidi                
Vad vet jag om shamanism? Inte så mycket med intellektet men lite mer med känslans intelligens, genom det tysta vetandet, kännandet. När jag sitter vid elden på en eldceremoni känner jag mig uråldrig, tidlös och lämnar bakom mig stress och vardag. Då blir jag en del av naturen, en del av något mycket större än jag kan förstå. Jag ser inga kraftdjur men elden berättar för mig om gångna tider och om kommande tider. Det magiska blir närvarande. Naturen är. Det kanske är det som är shamanism, att ha kontakt med jorden, elden, vinden och vattnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar