torsdag 15 januari 2015

Visum till Indien


India
Bild: www.jod.uk.com

Jag har alltid drömt om att åka till Indien, så länge jag kan minnas. Min dröm har varit bara en dröm, jag har aldrig gjort något för att förverkliga drömmen. Denna dröm, som ett litet, sovande barn har funnits i mitt inre under alla år. Då och då har barnet vaknat och gjort mig rastlös, och fått mig att tänka på Indien. Oftast har jag avfärdat dessa tankar som omöjliga. Det är för dyrt, det är för krångligt att söka visum för mig som har bott i Pakistan, har jag tänkt och gått vidare med mitt liv i ekorrhjulet.

- Kallar Indien fortfarande på dig, frågade min systerdotter som åker dit ibland.
- Ja, det gör den, svarade jag.

Tänk om jag provade på att söka visum till Indien, började jag tänka. Gör det, skrek min intuition och mitt inre drömbarn vaknade till livs igen. Mitt i all stress och vardagens måsten är det svårt att höra på den subtila rösten av sin egen intuition om man inte får lite tid att tänka, som på mellandagarna när de var lite lugnare på jobbet.

- Det är så krångligt att söka visum till Indien, sa jag till min son. Fotot ska vara 5x5 cm, det är frågor om ens släkt kommer från Pakistan...
- Varför är det svårt, svarade han.

Är det svårt för att jag själv har gjort det svårt för mig, har jag själv satt upp murar runt omkring mig som hindrar mig att leva fullt ut? Då rasade dessa murar av rädsla och jag skaffade passfoton i rätt storlek, det var första steget. Nästa steg var att fylla i ansökningsformuläret digitalt och skriva ut det, vilket jag gjorde en ledig dag i lugn och ro hos min son, som har en skrivare. Det var många steg, och många frågor men det var inte speciellt svårt. Nästa dag åkte jag till Cox & Kings kontor på David Bagares gata 26 B i Stockholm och var där precis kl. 09:00 på morgonen när de skulle öppna. Jag fick sitta ner, ta en nummerlapp och vänta på min tur fast jag var dagens första besökare. 

Efter att ha lämnat passet och de ifyllda blanketterna var det dags för biometriska förfaranden, d.v.s. ansiktsscanning och inlämning av fingeravtryck. Fem minuter senare var det klart och jag var tillbaka på jobbet inom en timme. Redan vid lunchtid fick jag sms "Bäste Ansökare, din ansökan för visa till Indien är under behandling."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar