fredag 9 januari 2015

Hildegards nervkakor

 bild: www.yle.fi
Hildegard av Bingen var medeltidens klokaste kvinna, hon var kunnig inom många områden, läkekonst, musik, filosofi, örter. Det roliga är att Hildegards tankar är aktuella än idag, 900 år senare.

"Redan på 1100-talet kände Hildegard till och pratade om utbrändhet, depressioner och psykoterapi. Depressioner uppstår när kroppen och själen slutar prata med varandra, skrev Hildegard, och hon talade också mycket om vådan av att stänga av tåreflödet, vilket hon ansåg kunde leda till svåra sjukdomar. Hildegard rekommenderade både psykoterapi, viss sorts mat och örter som behandlingsmedel." www.svenska.yle.fi

Chart topper? This reworking of St Hildegard’s works could be a hit
Photo: Waldhaeusl Franz / Alamy
Jag skulle behöva några av Hildegards nervkakor nu när jag läser om EU reglerna (kosmetikalagstiftningen) som sätter stopp för tillverkning och försäljning av egna hygienprodukter. Den som tillverkar hygienprodukter måste följa regler om spårbarhet och märkning, det blir anmälningsavgifter och avgifter på produkter, som ska tillverkas i ett speciellt kök. Om man vill koka salva av naturliga ingredienser utan tillsatser ska det anmälas till Läkemedelsverket. För min del lär det bli bakning av nervkakor istället för kokning av salvor.

Nervkakor
10 g hela kryddnejlikor
45 g malen kanel
10 g muskotnöt hel
150 g honung
2 hela ägg
4 äggulor
250 g smör
150 g mandelmjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
800 g dinkelmjöl

Gör så här:
Stöt kryddnejlikorna i en mortel.Riv muskotnöten på rivjärn. Blanda kryddorna med honung och ägg. Rör ner kallt tärnat smör.
Häll i mandelmjöl, salt, bakpulver och dinkelmjöl. Börja med 600 g mjöl och ta mer om degen känns för lös. Kakorna blir hårdare ju mer mjöl man tar.

Rör om och knåda till en smidig deg. Forma degen till en rulle och skär tunna skivor.

Lägg ut på plåt och grädda i 10-12 minuter. Kakorna ska bli ljust bruna i kanten, men grädda dem inte för hårt. Då blir de torra och smaklösa.

Ät 3-5 kakor om dagen vid stress, oro och nedstämdhet.


Ringblomssalva
Varför ska EU och Läkemedelsverket bestämma om jag kan ge bort en burk Ringblomssalva i present? Om jag kan ge bort en burk hemmagjord hallonsylt varför kan jag inte ge bort en burk salva? 
Principen är samma, jag kokar en produkt i mitt kök, av naturliga ingredienser, och använder rena redskap och bra råvaror.

Till hallonsylten kan jag skriva en egen etikett men salvan ska ha batchnummer, vad är skillnaden? Vill Läkemedelsverket att vi ska köpa mer mediciner istället för att tillverka våra egna produkter? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar