lördag 17 januari 2015

Echinaceatinktur

Echinacea purpurea
När jag var i Tallinn sist köpte jag torkad Rod Solhatt (Echinacea purpurea) på apoteket. En dag kom jag på att jag skulle kunna göra tinktur av den torkade örten. Jag fyllde en tredjedels glasburk med örtdelarna och hällde över vodka. Burken fick stå i ett skåp i tre veckor, jag skakade burken, inte dagligen, men då och då.


När örten fick dra i vodkan blev de rosa blommorna synliga, och bladen fick en grön färg. Efter ett par veckor blev bladen mörkgröna och tinkturen fick en brunaktig färg. Echinacea anses stimulera, förstärka och aktivera immunförsvaret och kroppens produktion av vita och röda blodkroppar. Echinacea används för lindring av förkylningssymptom och tas vid de första tecken på förkylning.


Idag var det dags att sila tinkturen genom ett kaffefilter, och pressa spriten ur örterna. Det blev två flaskor Echinaceatinktur som smakade precis som Echinaforce. Jag kokade även två burkar lavendelsalva och gjorde tre små burkar läppbalsam. Den doftar härligt av kokos och apelsin och känns väldigt mjuk och välgörande för läpparna.

Läppbalsam med apelsin
1 msk olivolja
1 msk kokosolja
1 msk bivax
1 tsk sheasmör
1 tsk honung
10 - 15 droppar eterisk olja av apelsin

Värm bivax, oliv- och kokosolja samt sheasmör i en liten glasburk eller -kanna i vattenbad. Rör om, tillsätt honung när blandningen har svalnat lite, fortsätt att röra om. Tillsätt eterisk olja. Häll i små burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar