onsdag 11 februari 2015

Åka tåg i Indien


Bild: Odysseytreks

I Indien åker mer än 25 miljoner människor tåg varje dag men alla verkar inte få plats inne i tågen. Nu när jag planerar en resa till Indien känns det ganska viktigt att boka åtminstone några tågbiljetter i förväg, för att slippa leta efter rätt biljettlucka mitt i rusningstrafiken.

Det är enkelt, skapa konto på Cleartrip samt IRCTC, och koppla ihop konton. Problemet är att det krävs ett indiskt mobilnummer för att kunna skapa konto på IRCTC. Vad gör man? Det finns ett bra forum på www.indien.nu där man kan hitta svar på många funderingar. Med tips därifrån mejlade jag till IRCTC och bad om hjälp.  De svarade att jag skulle fylla i mitt mobilnummer utan riktnummer i rutan och att jag skulle skicka kopia av passet som bifogad fil till dem. Mobilnumret kunde inte börja med 0 och det skulle inte vara längre än tio siffror vilket också blev ett problem. Till sist fyllde jag i mitt mobilnummer utan 0 men la till  6 i början. Hoppas att någon indier inte har det numret...

Med hjälp av "email OTP" (one time password) lyckades jag aktivera kontot på IRCTC men det gick inte att koppla ihop kontot med Cleartrip kontot. Några mejl senare, efter att ha skickat en skärmdump av inloggningssidan fick jag nya OTP och aktiveringen gick igenom. Nu kan jag börja boka tågbiljetter på Indiska järnvägar!

Jag vet inte om jag kommer att åka själv eller tillsammans med någon annan, men innerst inne vet jag att allting kommer att gå bra. Det känns att den här resan har funnits någonstans i periferin länge och väntat på att jag skulle göra den. En resa att utmana mig själv, en resa inåt och utåt, en resa att uppleva Indien.

Min packlista

  • Vajer med kombinationslås (för att binda fast resväskan på tåget)
  • Reselakan (ifall lakanen är smutsiga på billiga boenden)
  • Ficklampa (bra att ha vid elavbrott)
  • Myggnät (kanske)
  • Indiska kläder, salwar kameez (för att smälta in)
  • Vätskeersättning (vid magsjuka)
  • Mediciner (stoppande medicin mot Delhi Belly)
  • Kamera (ska jag ta med min systemkamera eller köpa en liten kompaktkamera?)
  • Kombinationshänglås (låsa rummet om det saknas lås)
  • Handsprit
  • Små presenter (ifall jag skulle bli hembjuden till någon)
  • Dagbok (för att dokumentera min upplevelse av Indien)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar