torsdag 9 oktober 2014

Lady of the Lake

Lady of the Lake
Lady of the Lake av Christina Hess
Vem var Lady of the Lake och vad har jag med henne att göra? Jag vet faktiskt inte men det är något som lockar mig till myternas och legendernas värld. 

- Du verkar vara väldigt fascinerad av Avalon, sa min son till mig och jag kunde bara instämma. 

Viviane är en mytisk figur som förekommer i legenderna om Kung Arthur. Hon var den som gav Arthur svärdet Excalibur. Hon kallas även Lady of the LakeDame du LacNimue och Niviene. I Layamons Brut (1215) kallas hon Argante, ett namn som kan komma från keltiska Ard Righan. källa: www.wikipedia.se

Lady of the Lake är också arketypen av keltisk vattengudinna eller vattenfé som sitter på tron av vass i mitten av sjön. En av hennes magiska gåvor är att kunna hela.

Lady Avalon - forest, abstract, boat, fantasy, river, beauty, lady
Lady Avalon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar