måndag 6 oktober 2014

Den svarta madonnan av Montserrat

Molnen välkomnade oss till Montserrat
Det enda vi kunde se var dimslöjor och gråa moln
Klosterkyrkan Santa Maria de Montserrat
Enligt legenden hittades den mörka trästatyn av madonnan med barnet i en grotta på berget Montserrat någon gång före år 888. Den tros ha kommit från Jerusalem och har gömts i bergen för saracenerna. Legenden säger att statyn tillverkades av evangelisten Lukas under första århundradet och att den fördes till Spanien av aposteln Petrus, men enligt vetenskapliga studier tillverkades den först på 1200- eller 1300-talet. Ibland är det svårt att välja, ska man tro på legender eller på forskning?

En grupp herdar hittade madonnan som kallas för La Morenata (den lilla svarta madonnan) i en grotta. Den nuvarande klosterkyrkan Santa Maria de Montserrat ligger i närheten av grottan där statyn hittades.

OUR LADY OF MONTSERRAT
Our lady of Montserrat
Jag ville åka till Montserrat redan första gången jag var i Barcelona för tre år sedan, men det blev inte av. Berget Montserrat ligger 50 km utanför Barcelona, i Katalonien, och Benediktiner klostret Santa Maria de Montserrat är ett populärt pilgrimsmål för katoliker från hela Europa. Jag var där en måndag morgon i mitten av september 2014, ändå var det fullt med folk i kyrkan. Det gick inte att komma fram och köerna till Madonnan var timslånga.

Med hänsyn till våra spanska vänner som hade tagit sig tid för att göra den här utflykten med oss, insisterade jag inte att köa för att se Madonnan på nära håll. Statyn finns ovanför högaltaret och jag hade en spirituell kontakt med henne, genom tankar och energier. Jag kände hennes utstrålning och kraft genom folkmassorna.

Vi åkte bergbanan, (Funicular de Sant Joan) upp till toppen på 1000 meters höjd och gick en promenad via en stig mot den högsta punkten på Montserrat. Jag gick försiktigt med mina platta sandaler, med plåster på knät, efter att ha ramlat på en bergsstig på Tossa de Mar där vi hade tillbringat några dagar innan vi kom till Barcelona. Kanske var det symboliskt att jag skulle lämna några droppar av mitt blod i den spanska marken.

Innan vi åkte tillbaka blev det klarare och vi kunde se långt ut över bergskedjor och slättland. På en stånd utanför klostret köpte jag honung tillverkad av några av de 80 munkarna som idag bor i klostret. Undrar om honungen innehåller de helande energierna av den lilla mörka statyn, La Morenata?

Montserrat - de sågkantade bergen
När det klarnade upp var utsikten magnifik
Den sista bilden innan det var dags att ta sig neråt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar