söndag 24 augusti 2014

Ha mod att gå vidare

Bild: Fairy song
Det sägs att det vid botten av  Glastonbury Tor finns en portal till underjorden och feernas rike. Underjorden som även är platsen för vårt undermedvetna är en plats som vi har blivit tillsagda att undvika. Den undre jorden är platsen vi besöker för att få kontakt med feer, alver och allierade i växtriket. källa: www.kani.se

Snart, mycket snart åker vi till Glastonbury, på en resa som är viktig på sitt sätt för var och en av oss. Det kommer att bli en magisk upplevelse att känna energierna i Chalice Well trädgården där man kan ana älvornas och småfolkets närvaro. Under tiderna har folk letat efter ingången till älvornas rike vid kullen Tor men utan framgång. Kanske har någon nyfiken munk hittat ingången men blivit bjuden på dryck och då blivit kvar. Drick inte om du blir bjuden på saft av älvorna och ät inte deras kakor.

Fantasins värld börjar ta över, alla gamla sagor och myter blir levande igen när jag tänker på Kung Arthur, hans syster Morgaine Le Fei, som kallades Morgaine av älvorna och blev sin brors värsta fiende i boken Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley. Jag hade velat läsa boken innan resan men den verkar vara slutsåld och biblioteket hade inte boken inne. 

Jag kollade på böcker i min sons bokhylla och fick en tanke att jag kanske hittar en bok där som jag kan läsa. Jag tog en bok i min hand och läste "Den odödliga berättelsen om kung Arthur och trollkarlen Merlyn."

Svärdet i stenen : den kung som är och som ska komma (pocket)Boken heter Svärdet i stenen och är skriven Terence Hanbury White, den första versionen kom redan 1938. Den skrevs om och fogades samman till en volym omfattande romanerna Svärdet i stenen, Vindens och nattens drottning, Den missanpassade riddaren och Ljuset i stormen. T.H.White berättar historien om Kung Arthur och hans riddare på sitt sätt, som en fantasyroman.

Jag har renat min aura inför resan, med hjälp av regn, dock inte frivilligt. Idag i svampskogen hamnade vi mitt i spöregn, vattnet forsade ner och vi blev genomblöta fast vi försökte gömma oss under träden. Det haglade också, vattnet och iskristallerna piskade bort alla gamla energier med väldig kraft. Vi såg en hackspett på nära håll, precis innan regnet.

Enligt Solögas bok Djurens språk betyder Hackspett: 
Ha mod att gå vidare. Bryt med ditt gamla liv. Din gåva är livskvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar