onsdag 6 augusti 2014

5 FOLK FESTIVAL



5 Folk festival lyfter fram Sveriges fem nationella minoriteter med musik, sång och dans. Samer, sverigefinnar, romer, tornedalingar och judar står i centrum och du kan höra bland andra Arja Saijonmaa, Sofia Jannok, Jord, Sare Roma och Anne Kalmering. Den 7 augusti kan du uppleva denna folk- och världsmusikfest i slottsparken till Hesselby slott, som inledande startskottskväll för Stockholm Folk Festival. Dessutom fri entré!

Vilka är Sveriges fem nationella minoriteter? 1999 fick 5 folk minoritetsstatus i Sverige och de fem minoriteterna är samer, sverigefinnar, romer, tornedalingar och judar. Den 10 juli hade 5 Folk festival den första festkvällen i Kungsträdgården, då var jag där och lyssnade på Svarta Safirer. 

Jag var fascinerad av romer som barn, och av romska kvinnornas färgstarka spetsblusar och långa, svarta kjolar. Deras sätt att leva var så annorlunda än vårt, och jag kände på något konstigt vis samhörighet med dem. Som femåring berättade jag till min mamma att jag skulle gifta mig med en zigenare. Hon blev inte överlycklig över mitt val av min blivande man. Det blev inte riktigt så men jag gillar fortfarande att lyssna på romsk musik. Imorgon kl. 17.00 uppträder Sare Roma i Hesselby slott, och Arja Saijonmaa senare på kvällen.
5 Folk festival i Kungsträdgården
Dansglädje på 5 Folk festival den 10 juli


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar