söndag 22 juni 2014

World Peace and Prayer Day 2014


Det är sommarsolstånd och årets längsta dag, trots det ljusa kryper kylan in under kläderna. Det gäller att vara förberedd. Leggings under jeansen, t-shirt, tröja och fleece, jacka, halsduk, ryggsäck och jag är redo att åka till Djurgården för att delta i Eldceremonin för världsfreden som anordnas av Auroras Ring. Elden kommer att brinna hela natten, den som vill stannar där fram till morgonen. Jag har packat ner mina skallror och runt halsen bär jag ett kraftsmycke, en miniskallra med fjädrar.

Elden och trummorna
Skallror fanns för att låna till den som inte hade en trumma med sig
En gåva till elden, kaffe ur en samisk kosa

Vi gick medsols runt elden med våra intentioner, med våra böner och gav elden gåvor, majsmjöl, ceder, tobak eller en skvätt kaffe enligt samisk tradition. Klockan 21.00 länkade vi med Chief Arvol Looking Horse och alla andra grupper runt omkring i världen i en tyst bön för världsfreden. Rådjuren kom närmare och kikade in genom grönskan, fåglarna sjöng och de gamla ekarna med sina uråldriga stammar hjälpte till att hålla energierna höga. Det var som om vi och naturen samverkade, och alla fyra elementen bidrog till att föra bönerna vidare.
Mina Menakshi och vår samiska Grandmother Harriet Nordlund
Skallrorna står redo för kvällens ceremoni


Trummornas ljud vibrerade långt efteråt i våra energifält
Trumman med de vackra bilderna
Möten runt elden

Syftet med Freds- och bönedagen är att be för världsfreden och att hedra heliga platser. En helig plats kan vara en kyrka, en synagoga, ett tempel eller denna glänta på Djurgården där vi har samlats i en gemensam ceremoni. Tacksamhet var ordet för kvällen, tacksamhet för de heliga platser vi har fått besöka och tacksamhet för de heliga platser vi kommer att besöka. 
WPPDposterFinal

1 kommentar:

  1. Tack Raquel för dina fina ord och bilder. Tack för din närvaro!

    Kram, Mina

    SvaraRadera