söndag 22 juni 2014

Offergåvor till naturen

Bröd och sju sorters blommor på offerstenen
På min skogspromenad på midsommardagen gick jag förbi den gamla offerstenen i Blackeberg och upptäckte att någon hade offrat hembakat bröd till naturen. Fyra bitar bröd, var de offrade för de fyra väderstrecken eller för de fyra elementen? Då jag inte hade kameran med mig gick jag dit igen idag men då fanns det en grupp män runt stenen och jag hörde bara ordet "naturen". Jag tog en annan väg och gick dit lite senare. Då hade någon flyttat på bröden och lagt dem på mindre stenar runt offerstenen. Jag la brödbitarna tillbaka som de var dagen innan, och en liten bukett blommor på stenen. Jag kände på stenen med mina händer och fick en känsla av en pulserande energi.

Längs min promenadväg finns en gammal ek som också verkar vara en offerplats. Ibland finns det frukt vid eken, idag fanns det tre stycken blanka enkronor på marken och en tjock cigarr ovanpå. Eken berättar inte för mig vem som lägger gåvorna på marken utan förblir tyst. Undrar om naturens andar vill ha mynt eller vackra pärlor istället? Jag plockade fjädrar för mina kommande skallror, kanske ska jag ta med mig en offergåva nästa gång jag går i skogen.

Gåvor till Moder Jord
Offerstenen i Blackeberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar