fredag 20 juni 2014

Tacksamhetens magi

Magin av Rhonda Byrne
Jag kom över den här boken av en slump, eller var det en slump? Efter att ha handlat mat upptäckte jag att biblioteket hade öppet, gick in och såg boken. Den nästan ropade "Låna mig". Jag tog boken i mina händer, la tillbaka den i hyllan och till sist lånade jag den.

Det här om attraktionslagen har jag läst om många gånger och ibland funkar det att önska sig saker och ting. Men vad är hemligheten bakom attraktionslagen? Är det känslan? Är det rätt vibration? Är det något magiskt som är svårt att greppa? Nej. Hemligheten är det lilla ordet "tack".

Ett ord förändrar allt, står det på baksidan av boken Magin. I dagens stressiga samhälle är det lätt att glömma att vara tacksam, det finns liksom inte tid till det när livet rusar iväg i rasande fart. Men vad skulle hända om du stannade upp och ägnade en liten stund varje dag för att vara tacksam för det du har? 


"Mohammed sa att tacksamhet för det överflöd du har tagit emot är det bästa sättet att försäkra dig om att överflödet får fortsätta.

Buddha sa att du inte har anledning att känna något annat än glädje och tacksamhet.

Lao-tse sa att om du glädjer dig åt sakernas tillstånd kommer hela världen att tillhöra dig.

Krishna sa att vad han än får, så tar han emot det med tacksamhet.

Kung David gav rådet att tacka hela världen för allting mellan himmel och jord.

Och Jesus sa tack i förväg varje gång han utförde ett mirakel.

Tecumseh
Att praktisera tacksamhet är själva grunden i de flesta av naturfolkens traditioner, från de australiensiska urinnevånarna till de afrikanska massaj- och zulufolken, och från de nordamerikanska navajo-, shawnee- och cherokeeindianerna till tahitierna, inuiterna och maorierna.

"När du stiger upp på morgonen, tacka för morgonljuset,
för ditt liv och din styrka. Tacka för din mat och för glädjen
i att leva. Om du inte ser någon anledning att tacka
ligger felet hos dig"
                                                 TECUMSEH (1768 - 1813)
                              LEDARE FÖR SHAWNEEINDIANERNA"


2 kommentarer:

  1. Hej! Läser den boken nu. Ser att du skrev detta för ett år sedan. Har den haft någon betydelse för ditt liv? Kunde du börja leva så som den beskriver?
    Jag är själv mitt i övningarna! Mvh Åsa Kalander

    SvaraRadera
  2. Det var ett tag sen jag läste boken men det här med tacksamhet har fastnat. Jag har aktivt övat på att vara tacksam och fått tacksamhet tillbaka. Det jag fokuserar på växer, så det gäller att välja sina tankar, för vi skapar med tankarnas kraft. Lycka till med övningarna!

    SvaraRadera