lördag 13 februari 2016

Barndomsminnen i glasflaskor



Jag tog några svartvita foton som jag rullade ihop och stoppade i glasflaskor. Minnen från min barndom fick plats i några flaskor tillsammans med torkad lavendel, stenar, snäckor och silkesband. Den där lilla flickan med rosett i håret var jag för länge sen, i ett annat land, i en annan tid. 


Mina systrar, tvillingarna, vilar i fasters famn på gräsmattan, framför syrenbuskarna gissar jag. De är fem eller sex månader gamla på sommaren då de föddes i början av februari. Mamma sydde våra klänningar med en Singer trampsymaskin. Farmor flätade mitt hår och knöt rosetterna. Inte visste jag då att min väg skulle bli lång, slingra sig från ett land till ett annat, och till ett tredje. 

Livet är föränderligt men minnen består, i form av svartvita fotografier.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar