måndag 22 februari 2016

Första seminariet på Läkeörtsterapeututbildningen

Det spirar på Inspira
Jag har börjat på det andra året på Inspiras örtutbildning och ska bli Läkeörtsterapeut vilket känns spännande och så rätt i tiden. Det är ingenting som jag hade planerat utan det bara blev så. När kursstarten började närma sig kände jag att jag bara måste anmäla mig till utbildningen. Efter det första seminariet är vi fullmatade med information om fytokemi, fysiologi, anatomi, orsak och verkan, symptom och örtkurer.


Varför jobbar jag med sånt som inte intresserar mig? Varför jobbar jag inte med något som ger mig glädje och inspiration? Jag kommer i varje fall ge mer tid för det som är roligt och intressant, jag kommer att plocka örter och läsa om örter under de kommande månaderna. Jag har tagit ett litet steg åt rätt riktning och kommer att vara ledig på fredagarna för att kunna ägna mig åt utbildningen och vila inför helgseminarier.

”En tid då människan lever i sitt huvud och har stängt sitt hjärta, vilket kommer att göra henne ledsen och sjuk” sa Hildegard av Bingen (1098 - 1179) om kommande tider och kanske syftade på vår tid. Därför känns det rätt i tiden att lära sig om örter och om hur man kan bota olika åkommor, och samtidigt se människan som en helhet. Vi ser inte bara symptom utan försöker hitta den bakomliggande orsaken, den röda tråden för att behandla grundproblemet. Läkeörter är inget snabbfix utan det krävs motivation, inspiration, kunskap, tålamod och tillit för att bli frisk på ett naturligt sätt, med hjälp av örtmedicin.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar