lördag 20 februari 2016

Drömfångare



Vad gör man inte för att sova bättre och slippa räkna får? Tillverkar en drömfångare så klart förutom att sniffa på lavendelolja och tugga på magnesiumtabletter på kvällarna.

Jag köpte metallringen och organzabandet på Panduro men använde en gammal duk för själva mittendelen. Duken hade dessutom en stearinfläck så den fick ett nytt liv i drömfångaren. Jag stoppade fjädrar i träpärlorna, fjädrarna plockade jag förra sommaren för framtida projekt. Fjädrarna hade jag i frysen i några dagar för att döda eventuella kvalster.

En drömfångare är enligt Wikipedia ett magiskt indianskt föremål och som sägs att fånga upp onda drömmar och mardrömmar.

"Drömfångare kan liknas vid spindelnät i vilket drömmar är tänkta att fastna. Det enda sättet att slippa igenom är genom den öppning som finns i mitten av nätet – intill denna fästs en sten eller pärla som ska locka önskvärda drömmar till sig och leda dem mot hålet. Lockstenens färg tillsammans med sinnesstämningen hos den som tillverkade drömfångaren anses avgörande för vilka drömmar och känslor som kommer att slippa igenom drömfångarens nät." källa: www.wikipedia.org

Jag visste ingenting om lockstenen när jag gjorde drömfångaren men fäste en vit, en svart och en turkos sten i den rent intuitivt. I natt drömde jag om två isbjörnar som nosade på mig, jag var rädd men inte skräckslagen. Drömmen fastnade inte i drömfångaren utan slapp igenom, kanske med hjälp av lockstenarna.

Vad säger isbjörnen enligt Solöga i boken Djurens språk?
"Erkänn ditt beroende av andra för att själv bli stark.
Din gåva är att få Kraft genom att vara tillsammans med andra.

Här handlar det om att du behöver inte stå ensam i tillvaron,
utan släpp in människor i ditt liv."

Det var passande då jag började min Läkeörtsterapeut utbildning idag och träffade många nya människor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar