torsdag 21 maj 2015

En guldblomma i handen

Flowers On The Beach
Flowers On The Beach
Vi satt på en höjd i skogen, min son och jag, och drack te efter en promenad. Myrorna gick på sina stigar, mossan var fuktig och fåglarna kvittrade. Han slöt sina ögon och satt stilla i meditation en lång stund. Jag lyssnade när han började berätta vad han hade sett.

- Jag hade ett frö i min hand och den började växa medan jag tittade på det...det blev vita blommor, som små vitsippor som växte runt mina fingrar, längs armen, runt huvudet som en blomsterkrans och fortsatte neråt längs andra armen. Den här klätterväxten blev som en del av mig, sa han förbluffad.

Han beskrev en sandstrand vid en sjö där han knäböjde och bad med stängda ögon, klädd i en vit kåpa. 

- Jag satt på knä och bad mot vattnet, då såg jag en korp som flög till stranden och började gräva med sin näbb i sanden. Korpen blinkade mot mig, som om den ville att jag skulle titta på, den hade ett vitt, skimrande, pärlliknande frö i näbben. Korpen droppade fröet i sanden, skyfflade jord på den och jämnade marken med sina fötter. Den skuttade mot mig, vände på sig och satte sig bredvid mig, så att vi båda tittade mot det planterade fröet.

Fröet gror medan han tillsammans med korpen ser på, och växer till ett stort, vitt, skinande träd med len yta. Trädet börjar blomma med guldfärgade blommor. Det kommer en grupp småtjejer i vita klänningar, med blomsterkransar på huvuden och ställer sig i  led.

Korpen flyger till trädet och plockar blommor, och lägger blommorna i hans hand, en efter en.
- Varje flicka som kommer öppnar sin högra hand och jag lägger en guldblomma i handen. De är glada och lyckliga, och tar blommorna. De är i fem-, sexårsåldern, de skrattar. Det känns att det här är en del av en ceremoni, som om vi hyllar livet.

Vad säger Solöga i boken Djurens språk om korpen?
"Var i din fulla andliga Kraft och gränser upphör att existera. Din gåva är att ge till världen. Korpen hjälper dig att ta bort gränser. Den visade mig att när jag var till fullo i min andliga Kraft, försvann alla gränser, jag var korpen, trädet, vattnet i floden, berget jag stod på osv. Känslan av att vara ett med världen och att jag var hela världen var fantastisk! Just denna förmåga att vara ett med allting var korpens styrka. Det innebär också att hela världens visdom var tillgänglig för den. Gåvan innebär att du kan ge precis vad du önskar till världen, världen kommer att ta emot din gåva med öppna armar, antingen din gåva är odling, musik, teater, poesi etc."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar