fredag 30 maj 2014

Notre-Dame de Paris

Notre-Dame de Paris, eller vanligen bara Notre-Dame, är en katedral i Paris byggd 11631345. Katedralen, som ligger på ön Île de la Cité ifloden Seine, formgavs av Maurice de Sully. Katedralen har klassats som ett världshistoriskt monument av Förenta NationernaNapoleon Bonaparte lät sig krönas till kejsare här den 2 december 1804. källa: wikipedia


 Notre Dame i Frankrike är benämningen av kyrkor helgade Vår Fru, Jungfru Maria.


Rökelsen steg uppåt mot taket medan mässan pågick i Notre-Dame de Paris.


Innan jag åkte till Paris drog jag upp mina rötter ur jorden, drog in min aura och direkt efter att vi hade landat skickade jag rötterna in i jorden igen. Varför? För att kunna vara närvarande i nuet, med rötterna i rätt lands mylla. Ibland när jag reser är jag inte riktigt närvarande i rätt land, ibland blir min själ kvar någon annanstans.


Jag var två gånger i Notre Dame, andra gången därför att det heliga kapellet Sainte-Chapelle hade stängt när vi skulle dit. Varför reser jag till olika platser på jorden, på planeten jorden? Kanske är jag upptäcksresande från andra galaxer som inte kan sluta upptäcka nya saker. Nyfikenhet och upptäckarglädje driver mig framåt, däremellan sitter jag på ett kontor och jobbar. Är det inte dags att ta ett kliv framåt och bli den jag ska bli, och göra det jag kom hit för att göra?


Jag är en väg som söker resenärer.
Och jag är en resenär som söker nya vägar.
Vad är min livsplan?
Jag har letat efter min livsplan under varenda sten, i mörka vrår och på avlägsna platser. Den här resan är, i en rad av andra resor, en resa i min själ, resan inåt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar