fredag 2 maj 2014

Healingskallra

En schamanskallra är ett personligt redskap som ska invigas innan den tas i bruk. Jag fick möjlighet att tillverka en egen skallra hos Anita från Spiritjourney. Skallran används för att kommunicera med andra världar och som redskap i healing.

Jag har fått låna skallra vid eldceremonier i Judarnskogen men har inte riktigt förstått syftet med att använda den. Jag trodde att skallran var för ljudets skull och hade ingen aning om att den används för att få kontakt med den andliga dimensionen. En skallra ska behandlas med respekt och lekfullhet, den är som ett levande väsen, med alldeles egen ande.

Skallra på gång
Först fick vi klippa skinnet efter pappersmallen och det var inte så enkelt att få till två exakt lika stora delar. Därefter skulle skinnbitarna ligga i blöt i en och en halvtimme. Under tiden åt vi lunch, en jättegod rotfruktssoppa med färskt bröd.

Skinnet hade blivit mjukare, vi sydde med gult sentråd, skinnål och med hjälp av fingerborg. Skallrorna fylldes med akvariesand, och vi fick verkligen pressa i sand innan det var tillräckligt. Pinnarna stoppades i och bands med snöre, nu skulle skallrorna få hänga på tork tills på lördagen då vi avslutar arbetet.
Miniskallra som halsband
Av några små spillbitar gjorde jag ett kraftsmycke, en miniskallra som jag fyllde med linfrön och sesamfrön.
Jag knöt fast en kristall och ritade reikisymboler på den med tuschpenna, nu har jag ett alldeles egengjort healinghalsband.

Skallran som hänger på tork hos Anita ska jag göra klart imorgon. Det ska bli roligt att avsluta arbetet och dekorera skallran.

Reikiskallra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar