lördag 17 maj 2014

Andliga guider


Bild: widodo
- Hur var det, frågade jag min son efter att vi hade lyssnat på den vägledda meditationen Secret Garden av Iris Hall.
- Jag svävade upp till berget och satte mig under trädet. Min varg var där med mig som vanligt. Eldfiguren kom först utan tydliga konturer och upplöstes i tomma intet.

Han målar upp bilder med orden. Hans blåa energi steg upp i kosmos och mötte hennes rosa energi. Deras energier möttes i förväg, sen kom hennes rosa varg, därefter kom hon svävande längs sluttningen klädd i rosa kläder. Han kunde inte se hennes ansikte tydligt fast han försökte.

Den blåa mannen och den rosa kvinnan började dansa under trädet, vilt, ohämmad, som i trans. Deras vargar, den blåa vargen och den rosa vargen satt nacke mot nacke, och snurrade runt, som i trans.

- Försök att ta kontakt med henne igen, ber jag.
- Jag ser en kvinnlig figur och rosa energi omkring henne. Den rosa energin snurrar runt henne snabbt, inuti energivirveln finns den kvinnliga formen.
- Är den rosa kvinnan din andliga guide, frågar jag.
- Det känns så, säger han.
- Kan du se min andliga guide?
The Three Pure Ones
Han ser bilder igen. Någon kommer gående på vägen, med käpp, med massor av smycken på höger arm, pärlarmband i olika färger gjorda av ädelstenar. Han går eller svävar, en gammal man med långt grått hår och långt grått skägg. Det finns ett böljande landskap med kullar och dalar bakom vägen.

Den gamla tittar mot himlen och det blixtrar. Han lyfter sina händer, sina långa fingrar mot himlen, med fingerspetsarna hop, som i ett A. Han plockar upp en blomma, den är lila men färgen bleknar och blomman blir bländande vit. Han lyfter upp blomman mot himlen och ler. Han vet allt, han är visdomen personifierad. Han har en tatuering på sin högra hand, en treudd.

Treudden var i den grekiska mytologin havsguden Poseidons vapen och inom hinduismen har Shiva en treudd som kännetecken. I Taoismen representerar treudden de "Three Pure Ones", de tre himmelska mästarna. Den gamla känns inte som Poseidon utan snarare som en av de tre vise män, han med det gråa håret och det gråa skägget. Taoism handlar om vägen, att hitta sin egen väg, att skapa kontakt med sitt inre.

- Du ska plantera blommor eller örter och upptäcka örternas helande kraft, säger han.
- Var ska jag plantera, frågar jag.

Då kommer jag på att tänka, det är inte det viktigaste, att veta vad eller var ska jag plantera.
Det viktigaste är vägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar