lördag 14 maj 2016

Solskydd för orkidéer


Mina orkidéer började få rödgulaktiga blad i den gassande eftermiddagssolen på vardagsrumsfönstret. Vår lägenhet är mycket ljusare än den som vi bodde i förut. Först klistrade jag vita pappersark på fönstret i nivå med växterna men det såg fult ut. Vad gör man? Jag flyttade orkidéerna till ett annat fönster med förmiddagssol och skapade solskydd av plasttabletter och virkade dukar.

Jag ställde helt enkelt två halvt genomskinliga tabletter bakom blommorna och klistrade två dukar från Stadsmissionens fyndbutik på fönsterglaset.  Till det soliga fönstret flyttade jag en rödbladig lyckoklöver som älskar sol, en nattens drottning och tre pelargoner som ska till balkongen när det blir lite varmare. Förhoppningsvis kommer orkidéerna att trivas lite bättre i halvskugga bakom spets och blommiga tabletter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar