tisdag 17 maj 2016

Den andra träffen på örtagådskursen


Den 12 maj var det dags för den andra träffen på örtagårdskursen på örtagården vid Skogsbo Gård. Det var en vacker majkväll med fågelkvitter och gullvivor i full blom på sluttningen mot Mälaren. Vi grävde upp den femte rutan vilket tog tid och krafter.

Först skulle vi gräva upp de växter som skulle sparas, libbsticka, oregano, isop och malört. Nästan hela plätten var invaderad av oregano och med hänsyn till allt växande ville vi inte slå sönder plantorna utan grävde snällt upp dem och ställde vid sidan av örtagården. Några av oss sågade och målade plankor, för att snickra ihop kanter till våra odlingsrutor.

Örterna i pallkragar vattnades
Fikapaus
Det blev fint med kanter som ska hålla jorden på plats
Elvia hade med sig mynta till oss andra, jag planterade myntan i en kruka på balkongen. Jag räddade även två små plantor av rödbladig lyckoklöver, en oregano och en liten rot av libbsticka. Alla dessa örtbebisar får bo på balkongen. De växter som jag tog hem förra gången har börjat växa, jag har oregano, citronmeliss och citrontimjan på en balkonglåda tillsammans med ringblommor.

Den tama koltrasten hoppade runt och plockade upp feta maskar, som om hon vore en av oss. Vad säger Solöga i boken Djurens språk om koltrasten?

"Koltrast:Du kommer att upptäcka nya sidor hos dig själv. Min gåva till dig är förändring och förnyelse."

Nästa gång ska vi fylla på med nytt jord och börja plantera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar