tisdag 3 maj 2016

Galen i garn


För ett tag sedan började jag att samla på gamla spetsar och köpa garn på second hand, utan att veta vad jag skulle göra av det. Garnerna har jag börjat använda, jag som inte har virkat sen skolan har börjat virka. Jag lånade några böcker i biblioteket, bl.a. Galen i garn för att få inspiration och beskrivningar. Efter att ha virkat babytossor och babyvantar i olika färger var jag redo för nästa projekt, en snuttefilt som ser ut som en stjärna.

Den första stjärnan blev fyrkantig men jag gav inte upp så lätt utan tittade på en film på Youtube för att lära mig. Här kan du se filmen som hjälpte mig att virka en stjärna och inte en fyrkant.

Den lilla gula varelsen är amigurumi (japanskt begrepp för virkade eller stickade och stoppade leksaker). Amigurumi föreställer ofta djur, nallar, kaniner eller som min gula varelse som är svår att artbestämma. Hur man virkar amigurumi kan man lära sig från boken Galen i garn, fast jag virkade mest för fri hand.

Jag kan inte sluta virka. Hur många amigurumi kan en bebis behöva?




Babyfilt av mormorsrutor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar