lördag 21 maj 2016

Det spirar på balkongen

Citronmeliss
Efter många år utan balkong eller trädgård har jag möjlighet att odla igen, på balkongen och på örtagårdskursen. Jag önskade verkligen att få tillgång till balkong så mycket att jag köpte fröpåsar förra året för att attrahera mig en plats att odla i. Det hjälpte, vi fick flytta till en nyrenoverad lägenhet på grund av stambytet, och vi fick en balkong. Dessutom började jag örtagårdskursen och kommer att lära mig massor av örter.

Det roliga med örtagårdskursen är att vi har fått ta med oss överblivna småplantor hem, som den här lilla plantan av citronmeliss som har börjat skjuta nya blad. När man gnuggar på bladen kommer den härliga citrondoften fram.

Väktaren
Tomatplantor
Jag läste på Facebook att man kan halvera en tomat och sätta den i en blomkruka, istället för att så frön. Då tog jag en ekologisk körsbärstomat och stoppade den i en blomkruka. Nu har jag tio stycken tomatplantor som får bo på balkongen dagtid och inomhus på nätterna för det är fortfarande för kallt för dessa små liv för att flytta ut. Någon sa att om tomaterna är hybrider kan de nya plantorna bli vad som helst, och avvika från ursprunget. Det återstår att se om jag kommer att få tomater eller inte, men det är ett roligt experiment.

Visst är jag vacker?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar