tisdag 21 juli 2015

Tankar i blåbärsskogen

I blåbärsskogen
Jag har plockat blåbär sedan jag var liten, först tillsammans med min mamma, senare med mina systrar. Vi fyra flickor skickades till skogen men en röd plasthink, och vi fick inte komma tillbaka innan hinken var full med blåbär. Var och en hade en liten mugg vi plockade i, och sen hällde vi bären i hinken och hoppades att den skulle bli full snabbt. Det var tidskrävande jobb för små barnhänder men det hjälpte inte att protestera.

Nu tycker jag att det är avstressande och meditativt att plocka blåbär.  På något sätt är jag tacksam för mina föräldrar som tvingade mig till skogen för att plocka bär när jag var liten. Alla dessa superbär som är så viktiga för hälsan var vardagsmat för oss för länge sedan. Speciellt min pappa var intresserad av naturen och visade oss vilka växter vi kunde äta, såsom stensöta och ängssyra. Han tog mig med sig till myrarna för att plocka hjortron, han hade sina hemliga ställen. Mamma var hemma och kokade sylt. Nuförtiden gör jag båda delarna, dels springer jag i skogen, dels torkar jag växter och kokar sylt.

När min sambo kommer hem tomhänt från skogen har jag alltid kantareller i min påse och fulla kärl blåbär med mig. Han säger att det är mitt Karelska arv, att bärplockandet finns i mitt blod, och det kanske är så.

Vildkaprifol i skogen
Vad är blåbären bra för? 
"Blåbär innehåller mycket antioxidanter, bl.a. flavonoider (antocyaniner), vitaminer (t.ex. C-vitamin och B-vitamin) och mineraler (bl.a. kalcium, magnesium, kalium och järn). Dessutom innehåller blåbär mycket betakaroten, vilket är förstadiet till A-vitamin. Blåbär anses vara nyttiga, främst för deras höga halter av antioxidanter som i kroppen bekämpar fria syreradikaler. Förutom antioxidativ effekt har blåbär både antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper."

Källa: ”Nordliga skogsbär och dess hälsoeffekter” Litteraturstudie genomförd på SIK av E. Berglöf, 2008.

Jag har även läst att blåbären kan förhindra hjärnans åldrande, och är bra för huden då de innehåller kollagen som är en viktig byggsten i vår hud. Genom att äta blåbär dagligen kan man få vackrare och spänstigare hy. Bara det är ett skäl för att äta mer blåbär, vem vill inte bli vackrare?

Att rensa blåbär är inte det roligaste som finns
Jag har inte obegränsat med plats i kylen och frysen därför tänkte jag prova att torka blåbär. Förra året torkade jag lite blåbär men de blev alldeles stenhårda och inte goda alls. Nu läste jag på nätet att man ska torka blåbären så att de blir som russin, lite sega och mjuka. Därefter ska de förvaras i en glasburk och kan blandas i müsli. Först låter man blåbären lufttorka i rumstemperatur 3 - 4 dagar, därefter fortsätter man torkning i ugnen, högst 50 grader med ugnsluckan på glänt. 

Det doftar blåbär i vardagsrummet nu, det återstår att se om jag lyckas med torkningen denna gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar