måndag 13 juli 2015

Blommigt ansiktsvatten

Örtutdrag i vatten med blommor och blad
Jag gjorde först ansiktsvatten med daggkåpa och använde det i ett par veckor.  Jag upplevde ansiktsvattnet som renande, fuktgivande och sammandragande.

Nu har jag börjat experimentera med flera örter och plockade groblad, daggkåpa, rödklöver, fläder och tusenköna under min örtpromenad. Jag hällde kallt vatten över blommor och blad, och lät burken stå och dra över natten för att få ut så mycket aktiva ämnen som möjligt ur växterna.

Resultatet blev ett blommigt, friskt doftande ansiktsvatten som jag nu testar varje morgon och kväll. Bara känslan av att kunna tillföra blommornas energier in i huden känns bedårande. Det är som att bada i sommar, i dagg, i dofter och komma närmare älvornas värld. Tänk att kunna göra det på vintern för det går lika bra att använda torkade örter.

Ansiktsvattnet håller sig ca 3 dygn i kylen därefter får man göra en ny sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar