lördag 1 februari 2014

Den Gröna Trä Hästens År 2014

  
             Det kinesiska året följer månens faser istället för solens. Detta gör att det nya året inte börjar
             den 1 januari utan någon gång mellan 20 januari till 20 Februari. I år löper Hästens år från
             2014-01-31 till 2015-02-18. http;//www.astroguide.se
I dagarna firas kinesiskt nyår som infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet. Förra året var den Svarta Vatten Ormens år men igår började den Gröna Trä Hästens år. Hästen galopperar framåt och får saker och ting att hända nu, och inte i morgon. Energierna är mycket snabbare än under 2013. Vi kan se fram emot spännande möten och stora förändringar, vilka inte alltid blir helt smärtfria då vi kan tvingas att bryta gamla vanor. 

2013 handlade om att släppa det förflutna och ömsa skinn liksom ormen, att hela sig, att låta sig transformeras. Vi tvingades att hitta vår egen väg utan hjälp av andra, vi tvingades att lyssna på oss själva och vår inre orm. Vi har kommit en bit på vägen och nu plötsligt får vi hjälp, den Gröna Trä Hästen är här, det är bara att hoppa på hästen och rida framåt.

Astroguide kan man läsa följande: "Sammanfattningsvis så kan sägas att den Gröna Trä Hästens år handlar om vändpunkter, förändring, passion och lycka. Allt finns där ute och Hästen vet hur den skall nå i mål. Frågan är bara om du vågar rida med eller väljer att passivt sitta som åskådare när denna magiska varelse dundrar in och intar 2014."

I Kina är nyår årets största fest och alla städar sina hus ordentligt inför firandet och dekorerar med rött, med röda lyktor och röda pappersdrakar. Imorgon söndag firar Östasiatiska museet det kinesiska nyåret med drakar och lejondans. Jag var där förra året inför min resa till Shanghai då jag ville insupa i mig den kinesiska kulturen.


Jag känner mig som den lilla pojken med sin röda drake, ska jag gå framåt eller ska jag följa draken? Vilken väg ska jag välja? Ska jag hoppa på hästen med risk att den springer åt fel håll? Det känns att tiden för snabba beslut och avgöranden är här, livet är nu. 

Vilken väg ska du välja? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar