söndag 26 januari 2014

Bli av med sötsuget

eft-tapping-points2
Bild: http://www.total-health.com/EFT/eft.html
En kall söndag i januari, före kl. 09.00 på morgonen är jag på väg till workshopen "Bli av med sötsuget". De tunga, gråa molnen spricker av solens strålar. Himlen ovanför trädtopparna är guldfärgad. Skogen utanför tågfönstret ser ut som en svartvit teckning, ritad med en kolkrita.

Det blev visst lite för mycket choklad under julhelgerna, men har jag ett sötsug? Snarare ett inlärt beteende att ta när någon bjuder på något gott. Min sambo har en svaghet för smågodis, han bjuder gärna på några bitar fudge från sin godispåse på kvällarna. Att tänka på vikten hjälper inte. Att tänka överhuvudtaget hjälper inte. Därför tackade jag ja, när Diddi frågade om jag ville följa med till workshopen på KnackPunkten, i Östermalm.

Hur kan man knacka bort sötsuget? Vad knackar man på, inte på en dörr i alla fall. Tekniken har olika namn, EFT, TFT, TTT, PAP och PEP. Joanna Armstrong berättar att knackning har funnits i 35 år och är stort bl.a. i England och i Los Angeles, där folk knackar på bussar och i parker.

Alla dessa förkortningar då, vad betyder de?
TTT = Trauma Tapping Technique
EFT = Emotional Freedom Techniques
TFT = Tankefält Terapi
PAP = Psykologisk Akupraktik
PEP = Positive Expiratory Pressure

Apelsin - Eko Eterisk oljaVi ska förstås inte lära oss alla dessa tekniker utan grunderna i EFT och vi knackar med fingrarna, på olika punkter i ansiktet. Vi smakar på våra medhavda godisbitar och får säga på en skala 1 - 10, hur sugna vi är, hur gott det smakar. Jag får smaka på en bit belgisk choklad som Diddi har med sig. När jag tänker efter är jag inte speciellt sugen men skulle gärna äta en apelsin.

Knackning kan användas på olika områden, för att bli av med röksug, sötsug, oro/ånger, höjdskräck, scenskräck och smärta. Jag inser att jag måste lära mig att sätta gränser, lära mig att tacka nej när jag känner för det. Min kropp är värd bättre än så, inte ska jag stoppa i mig choklad och smågodis. Vad sägs om rårivna rödbetor, broccoli och apelsiner? Ett glas kallt, friskt vatten? Tanken är att inte ta bort utan lägga till, då behöver man inte avstå från något. Man kan ta en pytteliten bit och ta tid för sig att smaka, vill min kropp verkligen ha det här? Smakar det inte tillsatser? E-ämnen?

Men varför skriver jag om sötsuget när jag ska skriva om andlighet? Att äta för ljuset är viktigt för alla ljusarbetare. Att äta det kroppen behöver och vill ha, innerst inne. Det handlar om vibrationer. Efter en blodig biff sjunker energinivån men efter en färgstark salladstallrik höjs energierna. Jag vill helst äta ekologiskt, oprocessad mat, fri från tillsatser. Plötsligt kommer jag på att min kropp vill gå på en promenad och få frisk luft.

Jag väntar med spänning om jag verkligen kan tacka nej till alla godsaker både hemma och på jobbet. Jag kan ju alltid knacka medan min sambo mumsar i sig godis, på jobbet är det lättare, där har vi en fruktkorg med apelsiner. Vi börjar vårt nya liv på en gång, vi går en rask promenad från Östermalm till Centralen medan vi pratar om en sockerfri framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar