lördag 11 januari 2014

Att leva i ljuset

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9187056658En kväll innan jag skulle somna läste jag boken Att leva i ljuset av Shakti Gawain och fick plötsligt en insikt. Det hon skrev om präglingar stämde precis på mig. Jag har en delpersonlighet som är ordentlig och ansvarstagande, som går upp varje morgon och åker till jobbet som en robot. 

Men jag har en inre rebell också. Rebellen visade sig till mig redan när jag var barn. Den fick mig att göra tvärtemot än vad min mamma ville. Den lockade mig med djärva framtidsplaner, bli en vandrare, sov i skogen som Robin Hood, fly. Mina systrar lekte med grankottar och stenar som skulle föreställa kossor, jag drömde om ett liv i frihet, om att sova i skogen, om att åka till världens ände.

Rebellen fick mig att flytta, från ett land till ett annat. Nu viskar rebellen i mitt öra, säg upp dig från jobbet, åk till Indien, förändra ditt liv. Rebellens motsats, den ordentliga sitter på ett kontor, dag in och dag ut, utan att göra något åt situationen. Nu förstår jag att dessa två olika krafter påverkar mig mer än jag tror. Nu förstår jag varför jag har så svårt att bestämma mig vilken riktning ska jag välja, det finns ju två olika krafter inom mig som vill helt olika saker. 

Vem skulle jag vara utan dessa präglingar? Vad vill jag, den som finns i mitten? Vad vill själen? Skulle jag vara annorlunda idag, om jag inte hade blivit uppfostrad till att arbeta och ta ansvar? Skulle jag då vara utan en inre rebell men sann mot mig själv? Jag fick mycket att tänka på och fundera över. 

När jag tänkte på ett ord för 2014 var det Äventyr. Är det min inre rebell som är i farten igen? Nu när jag har sett och accepterat den ordentliga och den äventyrslystna har båda två blivit lite lugnare. De sitter där i mitt inre och sluter fred. De vet att jag kommer att lyssna på båda två. De vet att jag kommer att möta dem med kärlek.

Jag kommer att lyssna mer på mig själv, på själen under det här året.
Jag kommer att leva i ljuset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar