söndag 4 oktober 2015

Läkeörtspedagog

Höstblommor på Inspira, det gröna apoteket
Den här helgen hade vi det sista seminariet på Örtpedagogutbildningen som heter från och med nu Läkeörtspedagogutbildning. Detta för att tydliggöra att utbildningen handlar om svenska läkeörter och deras användningsområden i det egna husapoteket, i hudvårdsprodukter och som ogräsmat. Nu är vi diplomerade läkeörtspedagoger vilket låter ju spännande, men vad gör en läkeörtspedagog?

Vi har kunskaper om svenska, vilda läkeörter och kan hålla föredrag, ha örtvandringar och tillverka hygienprodukter av örter. Vi kan ge råd om olika åkommor och rekommendera vilken ört man kan använda och varför. Vi kan berätta om växternas aktiva ämnen och hur de påverkar kroppen.

Många har gått utbildningen för sin egen skull, för att kunna behandla sig själv och sina närmaste med hjälp av örter. Några arbetar som terapeuter eller kommer att fortsätta nästa år och bli läkeörtsterapeuter. Jag kommer att fortsätta plocka örter och bota mig själv med örter, och experimentera med salvor och oljor.

Jag vet inte hur jag ska använda kunskaperna på längre sikt med jag vet är att örterna kommer att få ta plats i mitt liv även i fortsättningen. Nu är det höst men jag längtar redan till våren då jag kan åka till Kärsön och plocka hagtornsblommor och ramslök.

Nässla och hästkastanj

Bärtårta Eklöf

Vår fantastiska lärare Marie-Louise Eklöf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar