torsdag 4 juni 2015

Ansiktsvatten med daggkåpa

Daggkåpa
Det är roligt att gå i skogen och plocka örter, allt från kirskål och ramslök till daggkåpa och granskott men det finns en baksida med det hela som heter fästingar. Jag hade tre fästingar på mig för ett tag sen och det sägs att var tredje fästing bär Borrelia, vilket jag givetvis fick. Nu är antibiotikakuren nästan slut men hur ska jag skydda mig mot fästingar? Äta rå vitlök kanske hjälper? Eller att gnida sig med ramslök?

Jag hittade fina blad av daggkåpa, hackade dem och hällde kokande vatten över. Efter ett par timmar silade jag bort bladen och hade ett örtigt ansiktsvatten färdig. Daggkåpa har sammandragande verkan på huden och stärker hudens elastiska vävnad samt innehåller mycket fukt. Daggkåpa används i anti-age krämer men den finns att plocka i naturen alldeles gratis. Efter att ha använt ansiktsvattnet en vecka känns huden lite renare och spänstigare. Jag förvarar ansiktsvattnet i kylen, förhoppningsvis håller den i ett par veckor efter att jag tillsatte två droppar eterisk olja av apelsin. Skulle den inte hålla finns det mer daggkåpa att plocka och göra nytt ansiktsvatten.

 Det går att torka daggkåpa till vintern och göra ansiktsvatten av torkad ört också.

Besatt av ramslök?
Ramslök och granskott - mina favoriter i skogen
Syrenbuske på Kärsön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar