torsdag 26 mars 2015

Stonehenge


Stonehenge, denna gåtfulla stencirkel och dess uppkomst har förblivit en gåta för arkeologer under alla år. Vem byggde Stonehenge? Vad användes stencirkeln för? Var det en plats för druidernas ceremonier, healing eller en offerplats? De som byggde hade kunskaper i geometri, då de byggde stencirkeln runt solaxeln. Stenarna var vita från början, Stonehenge måste ha varit en magnifik syn, ett gnistrande vitt tempel för människor och gudar.

"De första stenar som med säkerhet restes i Sto­ne­henge, de så kallade bluestones eller blåste­narna, fraktades på båt och släpades från Wales och anlände sannolikt före år 2500 f Kr. De gigantiska sarsenstenarna följde senare, och vid någon tidpunkt byggdes en väg till floden Avon." källa: natgeo.se


Jag var i Stonehenge i början av september förra året, vi åkte dit från Glastonbury, via Awebury på väg till London. Många av oss tyckte att den stora stencirkeln i Awebury var mycket finare än Stonehenge. Jag har blandade känslor, jag kände mig dragen till stenarna i Awebury men även till de stora stenbumlingarna i Stonehenge.


Jag kände kontakten med jorden när jag var där, känslan av att ligga på gräset, dansa med bara fötter i en lång, vit klänning med blommor i håret. Kanske var det energiminnen som finns på platsen, minnen från forntida ceremonier. Pilbågar, trummor, druider, prästinnor, glädje, sommar och dansande fötter passerade mitt medvetande som ekon från de förflutna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar