lördag 19 december 2015

Varför åka till Bergamo i december?

Fontänen utanför hotellet Agnello d'Oro 
Varför åka till Bergamo i norra Italien i december? En flygbiljett för 545 kr från Stockholm till Bergamo tur och retur gjorde att vi valde just Bergamo som resmål för vår weekendresa i mitten av december. Gamla stan Città Alta uppe på höjden där vi bodde nås med buss nr 1 eller bergbanan "funicular".

Bergamo för mig var kullerstensgator, karuseller, julkrubbor, ringande kyrkklockor, höga torn, svindlande utsikt, starkt espresso, söta mandelkakor, promenader gata upp och gata ner, berget San Vigilio och julmarknaden på den nedre staden Città Basta.

Vi tog tåget till Milano och besökte den magnifika kyrkan Il Duomo di Milano med sina vackra glasmosaikfönster. Il Duomo som började byggas 1386 är en av de största gotiska kyrkorna i världen.

Världen är liten, första kvällen träffade vi ett svenskt par på hotellets restaurang och det visade sig att hon hade spelat fotboll i samma lag som min sambos syster. Ett märkligt möte, kanske var det högre makter som såg till att vi träffades.

Från bergstoppen San Vigilio som nås med ytterligare en bergbana köpte jag med mig hem en påse fikon. Någon annan shopping blev det inte för min del, de billigare väskorna var inte snygga och de dyrare var för dyra. Jag nöjde mig med att strosa runt med min kamera, fotografera, äta god mat, fika och bara uppleva staden Bergamo i Lombardien, under några dagar i december 2015.

Restaurang Agnello d'Oro med kopparkastruller hängande från taket
Spegel i ett café i Milano








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar