måndag 8 september 2014

Jag mötte min falk på British Museum



Från de kärleksfulla energierna i Glastonbury kom vi till London, jordens Jordstjärna, chakrat som finns under våra fötter. Första mötet med den hårda trafiken och oljud var jobbig men dagen efter kändes det bra att vara i London.

Kristallskallen på British Museum
På British Museum samlades vi runt kristallskallen som kändes levande, aktiverad, och den talade till flera av oss. Det var nästan som om kristallskallen hade koppling till kosmos. Jag kände en stark, böljande energi som gick runt hela kroppen.


På den egyptiska avdelningen bland höga statyer och mumier blev jag tung i huvudet och ville buga för gudarna. På väg till den övre våningen där mumierna fanns gick vi igenom den assyriska avdelningen, där var energierna mycket lättare. Det var något mörkt och mystiskt som mötte mig bland de egyptiska skatterna. Jag kände ett starkt behov att bära en ankh-kors men hittade ingen som jag ville ha i shoppen.
Falken
Falken som är mitt kraftdjur satt där bland alla statyer och då förstod jag varifrån den kommer, från den gamla Egypten så klart. 

"Falken
Även falken hade en mycket speciell plats i kulten. Redan under tiden för pyramiderna utgorde  falken en slags allmän symbol för gud. Som skyarnas konung blev falken det heliga djur som representerade Gudarnas Konung – Horus, och blev också en symbol för den gudomliga kungamakten. Falk statyerna bär egyptens dubbelkrona – en sympol för det enade riket under en kung. Den stora granit statyn av Horus i Edfutemplet, skall förstås på detta sätt. Horus var himmelens gud som skyddade jorden med sina vingar. 

Men det fanns även andra falkgudar: Morth, Krigetsgud som bar en krona med dubbla strutsplymer. Solguden Ra som bar solskivan över sitt  huvud, och begravningsguden Sokar. Gudinnan Hathor beskrivs som en kvinnlig falk då hon förbands med himmelens gud Horus. I pyramidbyggenas tidevarv symboliserade en flygande falk faraos tronbestigning. Den så kallade ba-fågeln, blev en symbol för själen, och var också vanligtvis avbild i form av en falk. källa:http://lundinorient.se


Det hemlighetsfulla lockar, symbolerna talar med mitt undermedvetna, kanske någon dag kommer jag att lösa gåtan. Mitt kraftdjur falken sitter på en trädtopp som en vis, gammal lärare och betraktar världen. Jag fortsätter att söka, dyka ner i mysterier tills jag hittar det jag letar efter, mig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar