lördag 25 juni 2016

Örternas magiska kraft

Jag gick en promenad på midsommaraftons morgon och plockade örter för att torka till mitt örtapotek. Många örter är som finaste dagarna före midsommar, t.ex. björkblad ska man plocka helst före midsommar innan de blir hårda. Nu när jag har börjat lära mig läketräden på Inspiras Läkeörtterapeututbildningen har mina ögon öppnats för träden. 

Mitt i ängen längs min promenadväg växte det en stor hagtorn som jag alltid har gått förbi utan att veta vad det är för träd eller buske. Den här sommaren missade jag blommorna men det verkar bli mycket bär som kan användas till tinkturer. En bit bort växte en till hagtorn, full av anlag till bär. Ju längre jag gick desto flera hagtornsbuskar och -träd jag såg. 

Hagtornsblad, rosor och tussilagoblad på tork
Fläderblommor
Fläder är speciell i folktron för man trodde att ett väsen som kallades för Hyllemor bodde i fläderbusken. Man fick inte bryta kvistar utan att fråga om lov av Hyllemor och att kissa under flädern var otänkbart. För säkerhets skull sa jag tyst inom mig "Tack Hyllemor!" när jag plockade fläderblommor. Torkade fläderblommor kan användas som te vid förkylningar och katarrer i andningsvägarna.

Hyllemor syftar på Freja, fruktbarhetsgudinna i nordisk mytologi, valkyriornas ledare och även kärleksgudinna. Frejas träd, flädern är extra magisk vid midsommarnatten och den har använts för rening och beskydd, den höll vättar och trolldom på avstånd. Vill du beskydda ditt hem med växtmagi gör som jag, bred ut fläderblommor på tork.
Ansiktsvatten med rosor på gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar