onsdag 22 april 2015

Kan man äta ogräs?


Späda brännässlor - fulla av mineraler
Nu är den bästa tiden att börja plocka ogräs till matlagning, brännässlor, kirskål och löktrav som växer lite överallt. Vårens första nässelsoppa är full av nyttigheter, kalium, kisel, klorofyll, magnesium, järn, fosfor, svavel, xantofyll och karotin. Nässelblad kan även torkas till te eller näringspulver för den mörka årstiden.

Kirskål

Kirskål växer ofta i stora bestånd, då jag inte har använt kirskål tidigare i matlagning tog jag några blad till Marie-Louise Eklöf på Inspira för att vara säker på att jag hade plockat rätt växt. Marie-Louise tuggade på bladen och sa att man alltid kan göra så och sedan spotta ut bladen efteråt. Kirskål smakar lite som selleri eller persilja, har man smakat den en gång är det lätt att känna igen smaken. Jag tog de spädaste och grönaste bladen till Kirskålspajen som jag lagade igår kväll.

Kirskål har använts mot reumatism och gikt, den innehåller vitaminer, framförallt C-vitamin, mineraler som kalium, järn samt karotin. Denna nyttiga ogräs innehåller även Omega 3 och finns alldeles gratis att plocka i naturens skafferi.
Löktrav - Stockholms vanligaste ogräs

Jag lärde känna igen löktrav förra våren på en örtvandring och nu ser jag plantor av löktrav överallt. Om man gnuggar på bladen känner man lökdoften. Löktrav innehåller C-vitamin och svavelhaltiga lökämnen, den är antibakteriell och stärkande p.g.a. sin höga halt av C-vitamin. Vem vill äta syntetiska vitaminer när de växer alldeles naturliga sådana vid vägkanten?
Yoghurtsås med löktrav och violblommor
Löktrav ska användas färsk, till sallad, kryddsmör eller färskost. Jag gjorde en yoghurtsås med hackad löktrav, lite salt och peppar, dekorerad med violblommor.

Kirskålspaj

Kirskålspajen blev godare än förväntat, det finns flera recept på nätet, bl.a. här. Nu är det bara att gå ut och plocka grönt ogräs till nyttiga måltider eller kanske gå på en örtvandring för att närmare bekanta dig med de vilda växterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar