tisdag 18 november 2014

Trip till Tallinn



Tallinn, så nära och ändå så annorlunda med sina murar, torn och tinnar ligger bara en båtresa bort. Jag som helst vill åka till nya ställen hittar alltid något nytt i Tallinn och åker dit gärna om och om igen.

Varje gång jag går förbi Rataskaevu 16 sneglar jag mot fönstren i övervåningen, där sägs djävulen ha hållit bröllopsfest en gång i tiden. Nu syns bara ett fönster med ditmålade gardiner för att markera spökvåningen. Det är lite kusligt att gå på spökgatan Vaimu måste jag erkänna. Allt det gamla liksom lever kvar hand i hand med nutiden. De tjocka murarna behåller sina hemligheter men sprider en aura av historia som genomsyrar hela staden.
 



En kopp te på Cafe Josephine som ligger på Vene 16, inne på gården som heter Master's Courtyard. Runt innergården finns små butiker som säljer hantverk, dockor, keramik och kläder. Om den spöklika stämningen på Vaimu tar över kan mysfaktorn på Cafe Josephine kompensera och höja energierna med sina goda bakverk.


Alexander Nevskis katedral
"En stor och rikligt dekorerad ortodoxisk kyrka i historistisk blandstil blev färdig på Toompea år 1900, på en tid då Estland tillhörde det ryska tsarriket. Katedralen har bevarats i gott skick och är det mest storslagna exemplet i Tallinn om den ortodoxa sakralarkitekturen. I kyrktornen finns Tallinns mäktigaste uppsättning av kyrkklockor. Den består av 11 klockor, däribland även den största i Tallinn, som väger 15 ton." källa: www.visitestonia.com


Ikonen i Alexander Nevskis katedral får mig att tänka på Valamo kloster i Finland och det är något som drar mig dit. Någon gång i framtiden ska jag åka till Valamo igen och jobba som volontär, en vecka eller två. Min kropp beter sig som en ortodox så fort jag går i en ortodox kyrka, jag börjar teckna korstecknet och buga, som om jag hade gjort det tidigare, i ett tidigare liv. Att resa är att lära känna sig själv, jag får nya insikter och bit för bit närmar mig min innersta kärna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar