fredag 21 november 2014

Det finns en tid för allt


   "Allt har sin tid,
    det finns en tid för allt som sker un­der him­len:
    en tid för födel­se, en tid för död,
    en tid att plan­te­ra, en tid att ryc­ka upp,
    en tid att dräpa, en tid att läka,
    en tid att ri­va ner, en tid att byg­ga upp,
    en tid att gråta, en tid att le,
    en tid att sörja, en tid att dan­sa,
    en tid att kas­ta ste­nar, en tid att sam­la ste­nar,
    en tid att ta i famn, en tid att av­stå från famn­tag,
    en tid att skaf­fa, en tid att mis­ta,
    en tid att spa­ra, en tid att kas­ta,
    en tid att ri­va sönder, en tid att sy ihop,
    en tid att ti­ga, en tid att ta­la,
    en tid att äls­ka, en tid att ha­ta,
    en tid för krig, en tid för fred." Pred 3:1 - 8

   Mitt i mina olika projekt känner jag ett behov av att dra mig tillbaka och vila, om 
   bara för en liten stund. Igår på Intuitionscirkeln kom min farmor och ställde sig bakom 
   mig, jag kände hennes närvaro som kalla rysningar i ryggen. Jag hör dig, sa hon.

   I onsdags hade vi Reikikurs och nu i helgen är det seminarium 2 på Örtpedagogutbildningen
   Vi hade som läxa att skriva en A4 om häxor, magisk medicin, Antroposofisk medicin och
   om Linné. Vi skulle även rita fem växter från örtvandringen förra gången i vykortsformat
   och skriva på baksidan hur växterna kan användas. 

Naturen går i vila men vi blivande örtpedagoger kommer att lära oss om växternas aktiva ämnen och beståndsdelar och plugga fytokemi under vintermånaderna. När våren kommer
har vi lärt oss den teoretiska delen och kan börja skörda växter och koka salvor. Jag ser 
fram emot den kommande tiden i växternas värld. Innan dess ska jag sova lite vintersömn 
(dock en natt i taget) som muminfamiljen i Tove Janssons bok Trollvinter

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar